A Compass Box whiskymárka és a Scotch Whisky Association (SWA, vagyis a Skót Whisky Szövetség) között fokozódik a feszültség. 2015 végén ugyanis botrány tört ki a whisky világában a márka Flaming Heart és This is Not a Luxury Whisky tételeivel kapcsolatban, melyek csomagolásán a cég feltüntette a felhasznált hordók típusát, valamint az egyes  komponensek százalékos arányát és a korukat is. Az SWA emiatt arra utasította a Compass Box-ot, hogy vonja vissza az információk nyilvánosságra hozatalát. A márka reakciója nem váratott sokáig magára és közzétettek egy általános felhívást, hogy megváltoztassák az Egyesült Királyságban és az egész Európai Unióban érvényes rendeleteket, melyek a whiskyről közölhető információkról szólnak.

compass box whisk(e)y scotch whisky scotch whisky association

John Glaser, a Compass Box alapítója és whiskykészítője

 

AZ ÁTLÁTHATÓ SKÓT WHISKY

A dokumentum címe Scotch Whisky Transparency. Ebben John Glaser, a Compass Box alapítója és whiskykészítője részletesen taglalja a javasolt változtatásokat, melyek célja a fogyasztó tárgyilagos tájékoztatása, bizalmának elnyerése és megtartása. A lényeget a következő néhány pontban foglalták össze, amik a technikai változtatásokat érintik:

  1. Teljes (Complete): a whisky címkéjén tüntessék fel a párlat teljes összetételét, külön-külön minden egyes komponens százalékarányát, egy tizedes pontossággal.
  2. Egyértelmű (Clear): az összetevők százalékarányát ugyanolyan kiemeléssel tüntessék fel a csomagoláson, mint a többi információt (pl. az űrtartalmat vagy az alkoholtartalmat).
  3. Tárgyilagos (Unbiased): legyen minden whiskytípus egyforma nagyságú csomagolásban, és a feltüntetett információ se hangsúlyozza a különbséget. Az egyes komponenseket a valódi  sorrendben tüntessék fel úgy, ahogy fokozatosan kerültek a whisky összetételébe, tehát a gyártónak ne legyen alkalma kihangsúlyozni a régebbi, értékesebb komponenseket, mivel azokat gyakran csak elhanyagolható százalékaránnyal használják fel a whisky készítése során.
  4. Összetevő (Component): az egyes összetevők legyenek megkülönböztetve legalább a koruk által, de a gyártó feltüntetheti a többi jellemzőt és a gyártási folyamatokat is, mint pl. a whisky típusa és kategóriája, a hordó típusa vagy a gyártás környezete.
  5. Szabadság, de nem kötelezettség (Freedom but not Obligation): egyetlen gyártót sem büntethetnek meg azért, mert nem nyújt teljeskőrű tájékoztatást a termékéről.
  6. Kiemelt kor feltüntetése (Headline Age Statement): a jelenleg alkalmazott gyakorlat szerint a készítő a legfiatalabb komponens korát tüntetheti fel (tehát egy 50%-ban 30 éves, 50%-ban 40 éves whisky esetében csak a 30 évet), ezt is hivatott kiküszöbölni az összetevők részletes feltüntetése.

A Compass Box nem maradt sokáig egyedül a felhívással, az első támogatói között volt pl. az ikonikus whiskylepárló, a Bruichladdich is, akik április óta megváltoztatták a címkéiket és feltüntetik az előbb felsorolt információkat egy speciális weboldal segitségével, ahol ha megadjuk a palackon lévő számsort, megtudhatjuk a részletes összetételt. 

AZ ELŐZMÉNYEK – INKVIZÍCIÓ VAGY INNOVÁCIÓ?

2006-ban a Compass Box piacra dobta a Spice Tree nevű whiskyt, az innovatív módon érlelt tétel pedig rögtön elnyerte a piac tetszését és jelentősen hozzájárult a cég további sikereihez. A terméknek hála több elismerést is kaptak, melyek közül a Whisky Magazine díjai a legfontosabbak. 

Az SWA nagyon sajátságos módon reagált a Compass Box sikerére, mivel hivatalosan felszólították őket, hogy vonják vissza a piacról a Spice Tree whiskyt, ellenkező esetben bírósági pert indítanak. Az ellenvetés tárgya az volt, hogy a szóban forgó whiskyt olyan hordókban érlelték, amik más típusú fákból származó (francia tölgyfa) dongákat is tartalmaztak és az SWA szerint ez nem tradicionális módszer. Pedig ez a folyamat a fűszeres aromák átadásával hozzájárult a whisky kompozíciójának gazdagításához, így a whisky jellegzetessége lényegesen megváltozott, amit a fogyasztók kitörő örömmel fogadtak. 

A Compass Boxnál úgy döntöttek, hogy visszavonják a forgalomból a Spice Tree whiskyt és a következő éveket kísérletezéssel töltötték. A megoldást a hordófedél cseréje jelentette, ami a már említett francia tölgyből készült, míg a hordó többi része maradt az eredeti formában. A whisky érlelési folyamata azonban így tovább tart, mire eléri a kívánt kompozíciót. Végül az SWA elfogadta a módosított eljárást és a Spice Tree whisky visszatért a piacra.


A TÖRTÉNELEM ISMÉTLI ÖNMAGÁT

A 15. évfordulóját két limitált kiadású whisky bevezetésével ünnepelte meg 2015-ben a Compass Box, mégpedig a Flaming Hearttal és a  This is not a Luxury Whiskyvel. Mindkettő esetében No Age Statement (NAS, azaz kormeghatározás nélküli ) whiskyről van szó, mivel a jogszabályok alapján a kormeghatározás  elkötelezettséget jelent a gyártónak és a legfiatalabb komponens megjelölésére szolgál. Ha a gyártó azt tünteti fel a címkén, hogy a whisky 12 éves, akkor egy csepp sem lehet benne fiatalabb, idősebb viszont annál inkább. 

John Glaser azonban tovább lépett és megjelölte a komponensek százalékos arányát az űrtartalomban. A Flaming Heart esetében mindez így néz ki:

1.    30 éves  Caol Ila második töltésű amerikai tölgyfa hordóban érlelve, 27.1%- os aránnyal a teljes űrtartalomban, 
2.    20 éves  Clynelish, átalakított amerikai hogshead típusú hordóban érlelve, 24.1%-os aránnyal a teljes űrtartalomban,  
3.    7 éves  Highland malátawhisky hibrid francia tölgyfából készült új hordóban érlelve, 10,3% -os aránnyal  a teljes űrtartalomban,
4.    14 éves  Caol Ila amerikai második töltésü hogshead hordóban érlelve, 38.5%-os aránnyal a teljes űrtartalomban.

A visszhang nem sokáig váratott magára, az SWA hű maradt önmagához és a szokásos módon reagált. Ismét bírósági perrel fenyegetőzött, de ezúttal a  Compass Box cégnek nem kellett visszavonnia a termékeit a piacról, csupán a whiskykhez csatolt tájékoztató anyagot. 

compass box whisk(e)y scotch whisky scotch whisky association

Flaming Heart

compass box whisk(e)y scotch whisky scotch whisky association

This is not a Luxury Whisky

CIRKUSZ ÉS FELVILÁGOSODÁS

Az idei évet két limitált szériájú palackozással indítja a Compass Box. Az első a The Circus, ami egy Charlie Chaplin inspirálta palackozás, idős párlatok domináns tartalmával. A második az  Enlightment, amit már a Transparency kampány eredményeként mutatják be.

compass box whisk(e)y scotch whisky scotch whisky association

The Circus

compass box whisk(e)y scotch whisky scotch whisky association

Enlightment


Látnoknak lenni elkötelezettséget és kihívást  jelent, hogy merjünk másképp gondolkozni és cselekedni, mint ami jelen időben kényelmes és megszokott. A legjobb, ha ezt tesszük egy pohár Flaming Heart vagy más John Glaser által készített whiskyvel a kezünkben...

Palackfotók: compassboxwhisky.com
Címlapfotó: port-magazine.com

Írta: Juraj Seman (a szerző szakmai munkatársa a Liquid Academy társaságnak, mely a nemes alkoholpárlatokra szakosodott.  A szerzőnek rendszeresen jelennek meg az írásai szakirodalmi folyóiratokban és szaklapokban, melyek a konyak, whisky és más nemes alkoholpárlatok kultúrájával foglalkoznak.)

Szerkesztette: Farkas Krisztián, Koktél Blog
 


 

Ha tetszett a poszt, akkor csatlakozz a Koktél Blog Facebook-oldalához!