A Compass Box whiskymárka és a Scotch Whisky Association (SWA, vagyis a Skót Whisky Szövetség) között fokozódik a feszültség. 2015 végén ugyanis botrány tört ki a whisky világában a márka Flaming Heart és This is Not a Luxury Whisky tételeivel kapcsolatban, melyek csomagolásán a cég feltüntette a felhasznált hordók típusát, valamint az egyes komponensek százalékos arányát és a korukat is. Az SWA emiatt arra utasította a Compass Box-ot, hogy vonja vissza az információk nyilvánosságra hozatalát. A márka reakciója nem váratott sokáig magára és közzétettek egy általános felhívást, hogy megváltoztassák az Egyesült Királyságban és az egész Európai Unióban érvényes rendeleteket, melyek a whiskyről közölhető információkról szólnak.
John Glaser, a Compass Box alapítója és whiskykészítője
AZ ÁTLÁTHATÓ SKÓT WHISKY
A dokumentum címe Scotch Whisky Transparency. Ebben John Glaser, a Compass Box alapítója és whiskykészítője részletesen taglalja a javasolt változtatásokat, melyek célja a fogyasztó tárgyilagos tájékoztatása, bizalmának elnyerése és megtartása. A lényeget a következő néhány pontban foglalták össze, amik a technikai változtatásokat érintik:
- Teljes (Complete): a whisky címkéjén tüntessék fel a párlat teljes összetételét, külön-külön minden egyes komponens százalékarányát, egy tizedes pontossággal.
- Egyértelmű (Clear): az összetevők százalékarányát ugyanolyan kiemeléssel tüntessék fel a csomagoláson, mint a többi információt (pl. az űrtartalmat vagy az alkoholtartalmat).
- Tárgyilagos (Unbiased): legyen minden whiskytípus egyforma nagyságú csomagolásban, és a feltüntetett információ se hangsúlyozza a különbséget. Az egyes komponenseket a valódi sorrendben tüntessék fel úgy, ahogy fokozatosan kerültek a whisky összetételébe, tehát a gyártónak ne legyen alkalma kihangsúlyozni a régebbi, értékesebb komponenseket, mivel azokat gyakran csak elhanyagolható százalékaránnyal használják fel a whisky készítése során.
- Összetevő (Component): az egyes összetevők legyenek megkülönböztetve legalább a koruk által, de a gyártó feltüntetheti a többi jellemzőt és a gyártási folyamatokat is, mint pl. a whisky típusa és kategóriája, a hordó típusa vagy a gyártás környezete.
- Szabadság, de nem kötelezettség (Freedom but not Obligation): egyetlen gyártót sem büntethetnek meg azért, mert nem nyújt teljeskőrű tájékoztatást a termékéről.
- Kiemelt kor feltüntetése (Headline Age Statement): a jelenleg alkalmazott gyakorlat szerint a készítő a legfiatalabb komponens korát tüntetheti fel (tehát egy 50%-ban 30 éves, 50%-ban 40 éves whisky esetében csak a 30 évet), ezt is hivatott kiküszöbölni az összetevők részletes feltüntetése.
A Compass Box nem maradt sokáig egyedül a felhívással, az első támogatói között volt pl. az ikonikus whiskylepárló, a Bruichladdich is, akik április óta megváltoztatták a címkéiket és feltüntetik az előbb felsorolt információkat egy speciális weboldal segitségével, ahol ha megadjuk a palackon lévő számsort, megtudhatjuk a részletes összetételt.
AZ ELŐZMÉNYEK – INKVIZÍCIÓ VAGY INNOVÁCIÓ?
2006-ban a Compass Box piacra dobta a Spice Tree nevű whiskyt, az innovatív módon érlelt tétel pedig rögtön elnyerte a piac tetszését és jelentősen hozzájárult a cég további sikereihez. A terméknek hála több elismerést is kaptak, melyek közül a Whisky Magazine díjai a legfontosabbak.
Az SWA nagyon sajátságos módon reagált a Compass Box sikerére, mivel hivatalosan felszólították őket, hogy vonják vissza a piacról a Spice Tree whiskyt, ellenkező esetben bírósági pert indítanak. Az ellenvetés tárgya az volt, hogy a szóban forgó whiskyt olyan hordókban érlelték, amik más típusú fákból származó (francia tölgyfa) dongákat is tartalmaztak és az SWA szerint ez nem tradicionális módszer. Pedig ez a folyamat a fűszeres aromák átadásával hozzájárult a whisky kompozíciójának gazdagításához, így a whisky jellegzetessége lényegesen megváltozott, amit a fogyasztók kitörő örömmel fogadtak.
A Compass Boxnál úgy döntöttek, hogy visszavonják a forgalomból a Spice Tree whiskyt és a következő éveket kísérletezéssel töltötték. A megoldást a hordófedél cseréje jelentette, ami a már említett francia tölgyből készült, míg a hordó többi része maradt az eredeti formában. A whisky érlelési folyamata azonban így tovább tart, mire eléri a kívánt kompozíciót. Végül az SWA elfogadta a módosított eljárást és a Spice Tree whisky visszatért a piacra.
A TÖRTÉNELEM ISMÉTLI ÖNMAGÁT
A 15. évfordulóját két limitált kiadású whisky bevezetésével ünnepelte meg 2015-ben a Compass Box, mégpedig a Flaming Hearttal és a This is not a Luxury Whiskyvel. Mindkettő esetében No Age Statement (NAS, azaz kormeghatározás nélküli ) whiskyről van szó, mivel a jogszabályok alapján a kormeghatározás elkötelezettséget jelent a gyártónak és a legfiatalabb komponens megjelölésére szolgál. Ha a gyártó azt tünteti fel a címkén, hogy a whisky 12 éves, akkor egy csepp sem lehet benne fiatalabb, idősebb viszont annál inkább.
John Glaser azonban tovább lépett és megjelölte a komponensek százalékos arányát az űrtartalomban. A Flaming Heart esetében mindez így néz ki:
1. 30 éves Caol Ila második töltésű amerikai tölgyfa hordóban érlelve, 27.1%- os aránnyal a teljes űrtartalomban,
2. 20 éves Clynelish, átalakított amerikai hogshead típusú hordóban érlelve, 24.1%-os aránnyal a teljes űrtartalomban,
3. 7 éves Highland malátawhisky hibrid francia tölgyfából készült új hordóban érlelve, 10,3% -os aránnyal a teljes űrtartalomban,
4. 14 éves Caol Ila amerikai második töltésü hogshead hordóban érlelve, 38.5%-os aránnyal a teljes űrtartalomban.
A visszhang nem sokáig váratott magára, az SWA hű maradt önmagához és a szokásos módon reagált. Ismét bírósági perrel fenyegetőzött, de ezúttal a Compass Box cégnek nem kellett visszavonnia a termékeit a piacról, csupán a whiskykhez csatolt tájékoztató anyagot.
Flaming Heart
This is not a Luxury Whisky
CIRKUSZ ÉS FELVILÁGOSODÁS
Az idei évet két limitált szériájú palackozással indítja a Compass Box. Az első a The Circus, ami egy Charlie Chaplin inspirálta palackozás, idős párlatok domináns tartalmával. A második az Enlightment, amit már a Transparency kampány eredményeként mutatják be.
The Circus
Enlightment
Látnoknak lenni elkötelezettséget és kihívást jelent, hogy merjünk másképp gondolkozni és cselekedni, mint ami jelen időben kényelmes és megszokott. A legjobb, ha ezt tesszük egy pohár Flaming Heart vagy más John Glaser által készített whiskyvel a kezünkben...
Palackfotók: compassboxwhisky.com
Címlapfotó: port-magazine.com
Írta: Juraj Seman (a szerző szakmai munkatársa a Liquid Academy társaságnak, mely a nemes alkoholpárlatokra szakosodott. A szerzőnek rendszeresen jelennek meg az írásai szakirodalmi folyóiratokban és szaklapokban, melyek a konyak, whisky és más nemes alkoholpárlatok kultúrájával foglalkoznak.)
Szerkesztette: Farkas Krisztián, Koktél Blog
Ha tetszett a poszt, akkor csatlakozz a Koktél Blog Facebook-oldalához!